Maritimt småbåtsmuseum till Tobaks

Maritimt småbåtsmuseum till Tobaks

Härnösand och Tobaks vann dragkampen om det nya maritima småbåtsmuseumet. Museumet beräknas öppna i juli 2017. Hyresavtalet löper på 6 år och omfattar 1240 kvm.

Museet kommer att ligga i gatuplan på den östliga delen av Tobaks. Westerlinds fortsätter därmed sin satsning på området kring det före detta tobaksmonpolet och Härnöverken, vilka man har förvärvat under året. Ambitionen är att ta området från ett monopol till en metropol, med boende, levande kultur och välmående företag.

– ”Vi tror på Härnösand och att vi har fått hit ett nationelt museum är ytterligare ett kvitto på att fler delar vår framtidstro för staden.”, säger Emil Westerlind, VD Westerlind Fastigheter.

– ”Idag firar vi. Det här är fantastiska nyheter. Ett nytt sjöfartsmuseum i Tobaks lokaler i sjöfartsstaden Härnösand. Det känns som att cirklarna sluts säger, Tomas Ericsson, Förvaltningschef på Westerlind Fastigheter.

För intervju och citat kontakta:

Emil Westerlind, VD

Westerlinds Fastigheter

emil@westerlindfastigheter.se

Westerlind Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar fastigheter i Mellannorrland. Bolaget omsätter ca 50 mkr och har ett fastighetsvärde på ca 450 mkr fördelat på 40 fastigheter. Bolaget ingår Westerlind Gruppen, som har ytterligare två affärsområden, Westerlind Utveckling och Westerlind Försäljning. Där utveckling står för markexploatering och bostadsprojekt. Medan Försäljning, för nyproduktion av villor och fritidshus. Koncernen omsätter totalt ca 130mkr och har 21 anställda. Bolaget har sitt huvudsäte på Tobaks i Härnösand.